![]() | Bir lastiğin üzerinde sıkça görülebilecek işaretlemeler örneklendirilmiştir: 1. Lastiğin mm olarak en kesidi 2. En kesidiyle boy kesidinin yüzdesel ilişkisi 3. Lastik yapısı (R=Radial) 4. İnç olarak jant çapı 5. Maksimum yük kapasitesi (yük endeksi) 6. Hız sembolü 7. İÇ LASTİKSİZ lastik 8. ECE türü onay işareti ve numarası 9. Aşınma göstergesinin yeri 10. Kar ve Çamur Kış özellikleri 11. 'Şiddetli Kar Kullanımı' için test edilip onaylanmış. 12. Üretim tarihi (hafta, yıl: onyıl 1990-1999) 13. Nakliyat Departmanının uygunluk sembolü 14. D.O.T. imalatçı kodu. 15. İmalat ülkesi 16. Desen ismi 17. Lastik imalat detayları (D.O.T.) 18. Yük ve basınç işaretlemesi (D.O.T.) 19. Lastik tipi (Radial) 20. A.B.D. Tüketici bilgilendirme yönetmelikleri tarafından gerekli görülen damga (Kalite Notu) 21. Kış aşınma göstergesinin yeri |
:: Lastik Hava Basıncı |
Lastiklerinizin hava basıncını ayda bir kez kontrol etmeniz önemlidir. Lastiğinizin hava basıncının az veya fazla olması lastikte anormal, aşırı derecede aşınma ve yıpranmaya neden olabileceği gibi, lastiklerin aşırı ısınması da, aşırı yakıt tüketimi ve hatta lastik patlaması gibi tehlikelere yol açabilir. Basıncı, lastikleriniz bir süre öncesine kadar kullanılmamış ve soğuk durumdayken ölçünüz. Aracınızı, bir kilometre kadar kullanmış olsanız dahi, lastik basıncı artacak ve ölçümden yanlış sonuç elde etmenize neden olacaktır. Hava basıncının sürekli olarak düşmesi, lastik veya tekerlek tertibatında bir arızanın göstergesi olabilir. Böyle bir durumla karşılaşırsanız, hemen profesyonel bir lastik bayiine başvurunuz. Ayrıca lastik basınçlarınızın her ay 1 Psi azaldığını, her 12° hava değişiminde 1 Psi azaldığı veya arttığını unutmayınız.
:: Lastik Balans Ayarı |
Balans ayarı yapılmamış lastikler, sarsıntıya yol açarak sürücünün yorulması ve lastiklerde düzensiz ve erken aşınmanın yanısıra, aracınızın süspansiyonunda gereksiz aşınmaya neden olacaktır. Balans ayarının, lastikleriniz ilk kez takıldığında veya bir tamir sonrasında yeniden monte edilirken yapılması gerekir. Lastik balans ayarı, ilk sarsıntı veya titreme belirtisinde kontrol edilmelidir.
:: Lastik Rotasyonu |
Birçok kişi lastiklerinin rotasyonunu kendi kendine yapabilecek yeteneğe sahip olmasına rağmen, bir profesyonel, bu işi daha hızlı, kolay ve güvenilir bir şekilde halledecektir. Aracınızın, kullanım kılavuzunda, doğru rotasyon model ve planı verilir. Eğer özel bir plan verilmemişse, her 8.000 veya 10.000 kilometrede bir lastiklerinizi rotasyona tabi tutmanız, uygulayabileceğiniz pratik bir kuraldır.
:: Lastik Tamiri |
Lastikler, eğitimli bir lastik uzmanı tarafından tamir edilmelidir. Düzgün bir tamir için lastiğin, hasara karşı kapsamlı bir şekilde muayene etme amacıyla janttan sökülmesi ve tamir edilebilir tüm delinmeler için bir yama ve tampon kullanılması gerekir.
:: Mekanik Düzen Ayarı |
Bir aracın süspansiyon ve direksiyon parçalarının tamamı sağlam durumdaysa ve lastik ve direksiyon tertibatları düzgün bir şekilde çalışıyorsa, bu aracın mekanik düzen ayarı doğru yapılmış demektir. Düzensiz sırt aşınması, yanlış rot ayarından kaynaklanabilir ve bu durumda bir profesyonele başvurulması gerekir.
:: Lastik Diş Derinlik Kontrolü |
Lastiklerin değiştirilmesi gerekip gerekmediğini anlamak için lastiklerinizi düzenli olarak kontrol ediniz. Tüm binek otomobilleri, kamyonetler ve orta boy ticari araçlarda, lastik sırtı içerisine kalıplanmış sırt aşınması göstergesi çubuklar bulunur. Bu çubuklar, lastiğin çeşitli yerlerindeki sırt kanallarının taban kısmında yer alır. Lastik, bitişik sırt dişleriyle aynı hizaya gelecek kadar aşınmışsa, bu lastiği değiştirmenin zamanı gelmiştir. Diş derinliği, 3 milimetreye (kış lastiklerinde 4 milimetreye) düştüğünde, lastiğin hemen değiştirilmesi gerekir.
:: Hız Endeksi |
Hız endeksi, bir lastiğin maksimum hizmet hızıdır. Burada hız göstergelerini ve bunlara karşılık gelen hızları bulabilirsiniz. Yanağında gösterge bulunmayan radial lastikler saatte 110 kilometreye kadar hız yapabilirler. Bias katlı lastikler saatte 100 kilometreye kadar çıkabilirler. Kaplanmış lastikler, üzerlerinde aksi belirtilmedikçe saatte maksimum 110 kilometreye kadar kullanılabilirler. özel ağır koşullara yönelik üretilmiş özel amaçlı lastiklerin yanaklarında ilgili hız limitleri bulunmalıdır. M&S (kış) lastikleri, aracın normal koşullarda kullandığı lastiklerin hız limitinden daha düşük hız limitine sahip olmalıdırlar. Bazı ülklerde, sürücünün görebileceği bir yere lastiğin maksimum hız limitini gösteren bir çıkartma yapıştırılması zorunludur. Bu lastikler takılı olduğunda, bu hız aşılmamalıdır. Bu hız gösterge sistemi tüm lastik üreticileri için aynıdır.
Değer | B | C | D | E | F | G | J | K | L | M | N | P | Q | R | S | T | H | V | W | Y | ZR |
km/h | 50 | 60 | 65 | 70 | 80 | 90 | 100 | 110 | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 210 | 240 | 270 | 300 | 240+ |
:: Yük Endeksi ( Load Index - LI ) |
Yük endeksleri lastik üzerinde yazılıdır. Aşağıda bu değerlerin karşılıklarını bulabilirsiniz.
LI KG LI KG LI KG LI KG LI KG LI KG
40 140 60 250 80 450 100 800 120 1400 140 2500
41 145 61 257 81 462 101 825 121 1450 141 2575
42 150 62 265 82 475 102 850 122 1500 142 2650
43 155 63 272 83 487 103 875 123 1550 143 2725
44 160 64 280 84 500 104 900 124 1600 144 2800
45 165 65 290 85 515 105 925 125 1650 145 2900
46 170 66 300 86 530 106 950 126 1700 146 3000
47 175 67 307 87 545 107 975 127 1750 147 3075
48 180 68 315 88 560 108 1000 128 1800 148 3150
49 185 69 325 89 580 109 1030 129 1850 149 3250
50 190 70 335 90 600 110 1060 130 1900 150 3350
51 195 71 345 91 615 111 1090 131 1950 151 3450
52 200 72 355 92 630 112 1120 132 2000 152 3550
53 206 73 365 93 650 113 1150 133 2060 153 3650
54 212 74 375 94 670 114 1180 134 2120 154 3750
55 218 75 387 95 690 115 1215 135 2180 155 3875
56 224 76 400 96 710 116 1250 136 2240 165 4000
57 230 77 412 97 730 117 1285 137 2300 157 4125
58 236 78 425 98 750 118 1320 138 2360 158 4250
59 243 79 437 99 775 119 1360 139 2430 159 4375
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder