7.04.2012

Temel Lastik Bilgileri


Bir lastiğin üzerinde sıkça görülebilecek işaretlemeler örneklendirilmiştir: 

1. Lastiğin mm olarak en kesidi
2. En kesidiyle boy kesidinin yüzdesel ilişkisi
3. Lastik yapısı (R=Radial)
4. İnç olarak jant çapı
5. Maksimum yük kapasitesi (yük endeksi)
6. Hız sembolü
7. İÇ LASTİKSİZ lastik
8. ECE türü onay işareti ve numarası
9. Aşınma göstergesinin yeri
10. Kar ve Çamur Kış özellikleri
11. 'Şiddetli Kar Kullanımı' için test edilip onaylanmış.
12. Üretim tarihi (hafta, yıl: onyıl 1990-1999)
13. Nakliyat Departmanının uygunluk sembolü
14. D.O.T. imalatçı kodu.
15. İmalat ülkesi
16. Desen ismi
17. Lastik imalat detayları (D.O.T.)
18. Yük ve basınç işaretlemesi (D.O.T.)
19. Lastik tipi (Radial)
20. A.B.D. Tüketici bilgilendirme yönetmelikleri tarafından gerekli görülen damga (Kalite Notu)
21. Kış aşınma göstergesinin yeri



:: Lastik Hava Basıncı


Lastiklerinizin hava basıncını ayda bir kez kontrol etmeniz önemlidir. Lastiğinizin hava basıncının az veya fazla olması lastikte anormal, aşırı derecede aşınma ve yıpranmaya neden olabileceği gibi, lastiklerin aşırı ısınması da, aşırı yakıt tüketimi ve hatta lastik patlaması gibi tehlikelere yol açabilir. Basıncı, lastikleriniz bir süre öncesine kadar kullanılmamış ve soğuk durumdayken ölçünüz. Aracınızı, bir kilometre kadar kullanmış olsanız dahi, lastik basıncı artacak ve ölçümden yanlış sonuç elde etmenize neden olacaktır. Hava basıncının sürekli olarak düşmesi, lastik veya tekerlek tertibatında bir arızanın göstergesi olabilir. Böyle bir durumla karşılaşırsanız, hemen profesyonel bir lastik bayiine başvurunuz. Ayrıca lastik basınçlarınızın her ay 1 Psi azaldığını, her 12° hava değişiminde 1 Psi azaldığı veya arttığını unutmayınız.

:: Lastik Balans Ayarı
Balans ayarı yapılmamış lastikler, sarsıntıya yol açarak sürücünün yorulması ve lastiklerde düzensiz ve erken aşınmanın yanısıra, aracınızın süspansiyonunda gereksiz aşınmaya neden olacaktır. Balans ayarının, lastikleriniz ilk kez takıldığında veya bir tamir sonrasında yeniden monte edilirken yapılması gerekir. Lastik balans ayarı, ilk sarsıntı veya titreme belirtisinde kontrol edilmelidir.
:: Lastik Rotasyonu
Birçok kişi lastiklerinin rotasyonunu kendi kendine yapabilecek yeteneğe sahip olmasına rağmen, bir profesyonel, bu işi daha hızlı, kolay ve güvenilir bir şekilde halledecektir. Aracınızın, kullanım kılavuzunda, doğru rotasyon model ve planı verilir. Eğer özel bir plan verilmemişse, her 8.000 veya 10.000 kilometrede bir lastiklerinizi rotasyona tabi tutmanız, uygulayabileceğiniz pratik bir kuraldır.
:: Lastik Tamiri
Lastikler, eğitimli bir lastik uzmanı tarafından tamir edilmelidir. Düzgün bir tamir için lastiğin, hasara karşı kapsamlı bir şekilde muayene etme amacıyla janttan sökülmesi ve tamir edilebilir tüm delinmeler için bir yama ve tampon kullanılması gerekir.
:: Mekanik Düzen Ayarı
Bir aracın süspansiyon ve direksiyon parçalarının tamamı sağlam durumdaysa ve lastik ve direksiyon tertibatları düzgün bir şekilde çalışıyorsa, bu aracın mekanik düzen ayarı doğru yapılmış demektir. Düzensiz sırt aşınması, yanlış rot ayarından kaynaklanabilir ve bu durumda bir profesyonele başvurulması gerekir.
:: Lastik Diş Derinlik Kontrolü
Lastiklerin değiştirilmesi gerekip gerekmediğini anlamak için lastiklerinizi düzenli olarak kontrol ediniz. Tüm binek otomobilleri, kamyonetler ve orta boy ticari araçlarda, lastik sırtı içerisine kalıplanmış sırt aşınması göstergesi çubuklar bulunur. Bu çubuklar, lastiğin çeşitli yerlerindeki sırt kanallarının taban kısmında yer alır. Lastik, bitişik sırt dişleriyle aynı hizaya gelecek kadar aşınmışsa, bu lastiği değiştirmenin zamanı gelmiştir. Diş derinliği, 3 milimetreye (kış lastiklerinde 4 milimetreye) düştüğünde, lastiğin hemen değiştirilmesi gerekir.
:: Hız Endeksi

Hız endeksi, bir lastiğin maksimum hizmet hızıdır. Burada hız göstergelerini ve bunlara karşılık gelen hızları bulabilirsiniz. Yanağında gösterge bulunmayan radial lastikler saatte 110 kilometreye kadar hız yapabilirler. Bias katlı lastikler saatte 100 kilometreye kadar çıkabilirler. Kaplanmış lastikler, üzerlerinde aksi belirtilmedikçe saatte maksimum 110 kilometreye kadar kullanılabilirler. özel ağır koşullara yönelik üretilmiş özel amaçlı lastiklerin yanaklarında ilgili hız limitleri bulunmalıdır. M&S (kış) lastikleri, aracın normal koşullarda kullandığı lastiklerin hız limitinden daha düşük hız limitine sahip olmalıdırlar. Bazı ülklerde, sürücünün görebileceği bir yere lastiğin maksimum hız limitini gösteren bir çıkartma yapıştırılması zorunludur. Bu lastikler takılı olduğunda, bu hız aşılmamalıdır. Bu hız gösterge sistemi tüm lastik üreticileri için aynıdır.


Değer

B

C

D

E

F

G

J

K

L

M

N

P

Q

R

S

T

H

V

W

Y

ZR

km/h

50

60

65

70

80

90

100

110

120

130

140

150

160

170

180

190

210

240

270

300

240+


:: Yük Endeksi ( Load Index - LI )

Yük endeksleri lastik üzerinde yazılıdır. Aşağıda bu değerlerin karşılıklarını bulabilirsiniz.

LI   KG  LI   KG  LI  KG    LI     KG   LI    KG     LI   KG
40 140  60 250  80 450  100   800  120 1400  140 2500
41 145  61 257  81 462  101   825  121 1450  141 2575
42 150  62 265  82 475  102   850  122 1500  142 2650
43 155  63 272  83 487  103   875  123 1550  143 2725
44 160  64 280  84 500  104   900  124 1600  144 2800
45 165  65 290  85 515  105   925  125 1650  145 2900
46 170  66 300  86 530  106   950  126 1700  146 3000
47 175  67 307  87 545  107   975  127 1750  147 3075
48 180  68 315  88 560  108 1000  128 1800  148 3150
49 185  69 325  89 580  109 1030  129 1850  149 3250
50 190  70 335  90 600  110 1060  130 1900  150 3350
51 195  71 345  91 615  111 1090  131 1950  151 3450
52 200  72 355  92 630  112 1120  132 2000  152 3550
53 206  73 365  93 650  113 1150  133 2060  153 3650
54 212  74 375  94 670  114 1180  134 2120  154 3750
55 218  75 387  95 690  115 1215  135 2180  155 3875
56 224  76 400  96 710  116 1250  136 2240  165 4000
57 230  77 412  97 730  117 1285  137 2300  157 4125
58 236  78 425  98 750  118 1320  138 2360  158 4250
59 243  79 437  99 775  119 1360  139 2430  159 4375

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder